Hej Mamma! Nu är vi i Nykarleby, en fin småstad i Finland. Hoppas du mår bra för det gör jag!

Mamma, medan du sitter tryggt i Sollefteå sitter jag 60 meter (tror jag) ovanför marken samtidigt som en amerikan går på månen!



Sollefteå–Nykarleby 5 sep–7 sep 2014.
Anteckningar av Christina Hellström. Ett konstverk av Nina Svensson i samarbete med Christina Hellström för Nykarleby Recall – Coming Back Bothnia Biennale 2014. 

När jag blev inbjuden till Nykarleby Recall – Coming Back bjöd jag istället in Christina att återbesöka Nykarleby. Christina och hennes man var unga och nykära när de 1969 gjorde en campingresa i Finland. Samma dag som den första människan tog ett steg på månen campade paret i Nykarleby och från caféet i vattentornet i centrala Nykaleby skrev Christina ett vykort hem till sin mamma – min farmor.

Christinas återbesök var min medverkan i biennalen.